sunnuntai 16. kesäkuuta 2013

Party Like a Rockstar!

Kaikilla RWTH:n yliopistossa opiskelevilla on Semester Ticket, jonka avulla voi matkustaa ilmaiseksi NRW:n osavaltion rajoissa. Lippu motivoikin ja helpottaa hyvin paljon matkustamistani.

Viime viikolla osallistuin Paderbornissa järjestettyyn Activity Week: Party Like a Rockstar -tapahtumaan.  Paderborn sijaitsee NRW:n sisällä ja matka Aachenista kesti n. 3½ tuntia junalla. Saavuttuani Paderbornin juna-asemalle, minua oli vastassa hostini. Heti kättelyssä kaveri tarjosi oluen nimeltä Paderborner, joka oli paikallinen olut. Paderborner on valmistettu tuulivoimalla ja Paderbornissa. Eli kestävän kehityksen nimissä vietettiin seuraava viikko.

ESTIEM on Euroopan laajuinen tuotantotalouden opiskelijoiden järjestö. Party Like a Rockstar oli tapahtuma ESTIEMereille. Tämän takia tapahtumaan osallisuvat ihmiset olivat hyvin saman henkisiä kanssani. Tylsää ei missään vaiheessa kerennyt tulemaan ja tekemistä riitti päivän jokaiselle tunnille. Aikataulu olikin hyvin tiukka kuten alemmasta kuvasta saattaa nähdä.

Activity Weekin aikataulu

Ensimmäiselle illalle oli järjestetty International Night yliopiston tiloihin. Jokainen oli tuonut omia herkkuja ja muuta rekvisiittaa omasta maastaan. Itse vein salmiakkia ja minttuviinaa tarjolle. Minttu oli selvästi kova hitti ESTIEMereiden kesken ja oli selvästi suosituimpien herkkujen joukossa. Myöhemmin siirryimme karaokebaariin, jossa jatkoimme toisiimme tutustumista ja rauhallista illan viettoa.

Toisena päivänä pääsimme tutustumaan maailman suurimpaan tietokonemuseoon. Harmikseni tämä vähän virallisempi osa tapahtumaa järjestettiin heti aamusta, jonka takia kaikki olivat hyvin väsyneitä. Museossa vieraileminen oli kuitenkin ehdottomasti yksi niistä kokemuksista, jota en voisi muualla kokea. Museovierailun jälkeen siirryimme yliopiston ravintolaan lounaalle ja ruoan taso yllätti minut positiiviesti. Verrattuna Aachenin yliopiston ruokaloihin, ruoka oli selvästi maittavampaa. Ruokailun jälkeen osallistujat jaettiin neljän hengen ryhmiin. Jokaiselle ryhmälle annettiin korillinen kylmää juotavaa ja määränpää, johon täytyi suunnistaa. Ensimmäinen ryhmä joka saapui määränpäähän tyhjän korin kanssa oli voittaja. Myöhemmin samoissa ryhmissä lähdimme suorittamaan tehtävälistaa omissa oloissamme. Tehtäviin kuului mm. ESTIEM -laulujen laulaminen tuntemattomille, tuntemattomien ihmisten halaaminen, tuntemattomien ihmisten koirien ulkoiluttaminen, kodittomien kanssa Paderbornerin juominen jne.. Listassa riitti hyvin paljon hauskoja tehtäviä ja näiden tehtävien myötä pääsimme viettämään todella mukavan ja unohtumattoman iltapäivän. Loppuillasta siirryimme keilaamaan ja tämän jälkeen isommalle clubille iltaa viettämään.

Kolmas päivä alkoi grillaamisen merkeissä. Meille oli varattu kokonainen ravintola yksityiskäyttöön. Sää oli aivan mahtava, jonka takia kaikki viihtyivät ravintolan ulkopuolella nauttien hyvästä ruoasta ja seurasta. Tarkoitus oli siirtyä Unifestivaaleille n. kolmen aikaa päivällä, mutta lopulta saavuimme festareille seitsemän aikaan. (Kiireinen aikataulu oli siis myös jossain määrin joustava ^^). Festarit olivat menestys, ihmisiä oli hyvin paljon eikä illan aikana ei esiintynyt häiriöitä tai tungosta missään vaiheessa. Ensimmäisenä esiintyjänä päälavalla oli suomesta tuttu Disco Ensemble, joka veti törkeen hyvän keikan. Keikan jälkeen kävin jätkien kanssa vaihtamassa pari sanaakin ja voin todeta että oli ihan mahtavalla meiningillä ja asenteella kaverit lähteny vetää keikkaa Unifesteille. Loput esiintyjistä olivat paikallisia, minulle tuntemattomia bändejä, jotka saivat fiiliksen nostettua vielä korkeammalle.  Tällästä meininkiä tarvittaisiin myös Lappeenrantaan ;D.

BBQ omnomomnomm

UniFestivalin alkuiltaa

Neljäs aamu alkoi brunssilla yliopiston tiloissa. Brunssin jälkeen meille suotiin mahdollisuus kuulla yritysesittely HF Mixing Groupista. Yritys valmistaa koneita muovin valmistukseen ja suurimpia asiakkaita ovatkin mm. suuret rengasvalmistajat sekä erikoismuovipintojen valmistajat. Tuotteet räätälöidään jokaiselle asiakkaalle erikseen heidän tarpeitaan vastaamaan. Kilpailijoihin nähden HF Mixing Group pyrkii erottumaan integroiduilla kokonaispalveluilla ja -ratkaisuilla. Yritysesittelijä oli alunperin saksalainen nykyään jenkeissä asuva mies. Kaveri oli valmistellut esityksen hyvin ja osasi vastata kaikkiin kysymyksiin todella kattavasti. Esityksen päätyttyä hän myös jakoi halukkaille käyntikorttinsa ja suositteli olemaan yhteydessä, jos työskentely ulkomailla kiinnostaisi. Yritysesittelyn jälkeen siirryimme Pool Partyihin ^^ Tarjolla oli ruokaa ja kylmää juotavaa. Itseasiassa kaikki tarjoilu oli hoidettu järjestäjien puolesta koko viikon ajan. Onneksemme sää oli aivan mainio Pool Partyjen ajan ja kaikki halukkaat pääsivätkin ”uima-altaaseen” vilvoittelemaan. Yllätys yllätys myös viidennen illan päätteeksi siirryimme clubille. Tällä kertaa menimme hieman snobiin hienostoclubiin, jonka takia kaikki osallistujat eivät päässeet sisälle asti. Itse kuitenkin pääsin tarkastamaan paikan meiningin. Erikoista oli se että sisälle mentäessä ei maksettu sisäänpääsyä eikä yhdestäkään juomasta maksettu ostohetkellä mitään. Illan päätteeksi joutui kuitenkin näyttämään paikan henkilökunnalle henkilökohtaista magneettijuovakorttia ja tälle kertyneet ostokset maksettiin vasta tässä vaiheessa iltaa.

Yritysesittelyn jälkeinen ryhmäkuva

ns. Pool Partyt :'D

Kuudes päivä alkoi reissulla järven rantaan. Matka kesti bussilla noin puolisen tuntia ja janoisimmille tarjottiin tässä vaiheessa jo virkistystä. Saavuttuamme järven rannalle meille esiteltiin rannalla sijaitsevan waterski / wakeboard -rata, jota halukkaat pääsivät kokeilemaan. Rannalla pelasimme myös Beachvolleyta ja tarjolla oli myös herkullista grilliruokaa. Vietimme koko päivän rannalla rennoissa tunnelmissa ilman kiirettä mihinkään. Kun tuuli sää alkoi viilenemään siirryimme hostien luokse valmistautumaan iltaa varten. Noin yhdeksän aikaan illalla kaikki saapuivat minun hostini luokse, koska prepartyt pidettiin siellä. Tarjolla taas, joo tiiätte mitä oli tarjolla taas. Alotteluiden aikana kokeilimme myös paikallista juomapeliä nimeltä Paderborn :D Pelissä jakauduttiin kahden hengen ryhmiin ja jokainen ryhmä lähti juoksemaan eri suuntiin kaupunkia. Voittajia olivat ne jotka saapuivat aloituspaikalle ensimmäisenä tyhjien olutpullojen kanssa. Vaikeata pelistä teki se, ettei tähän aikaan illasta ollut kovin helppoa löytää olutta myyvää kioskia. Prepartyjen jälkeen siirryimme hieman Alepubia muistuttavaan paikalliseen räkälään.

Seitsemäntenä aamuna oli tarjolla yhteinen krapula-aamiainen. Tällöin muistelimme mennyttä viikkoa ja sovimme seuraavista näkemisistä. Reissun aikana sain todella paljon uusia ystäviä ympäri Eurooppaa joihin varmasti tulen olemaan jatkossakin yhteydessä. Voin lämpimästi suositella jokaiselle tuotantotalouden opiskelijalle ottamaan osaa Paderbornin aktiviteettiviikolle!

Ensiviikolla suuntana Suomi ja Juhannus :) Lentokone lähtee keskiviikkoaamuna Düsseldorf Weezen kentältä klo 06:35, minkä takia joudun yöpymään kentällä yön. RyanAirin lento Weeze - Lpr - Weeze maksoi vain 70 euroa, jonka takia yö kentällä on pieni paha tästä hinnasta.